5 تیر 1403
معرفی کتاب Behavioral Science in the Wild

چکیده

کتاب «Behavioral Science in the Wild»در سال 2022 توسط دو چهره برجسته علوم رفتاری با هدف نشان دادن کاربرد این رشته در حوزه های مختلف در خارج از محیط آزمایشگاهی نوشته شد.

کتاب «Behavioral Science in the Wild» توسط نینا مازار (Nina Mažar) و دیلیپ سومان (Dilip Soman)، دو چهره برجسته در حوزه علوم رفتاری تدوین شدهاست. نینا مازار استاد بازاریابی و علوم رفتاری در دانشگاه بوستون و دیلیپ سومان استاد دانشکده مدیریت روتمن در دانشگاه تورنتو است. هر دو نویسنده با هدف پرکردن شکاف بین نظریه‌های علمی و کاربرد آنها در دنیای واقعی، تجربیات آکادمیک و عملی زیادی را در کتاب مطرح کرده‌اند.

این کتاب که در سال 2022 منتشر شده، بر کاربرد علوم رفتاری در خارج از محیط‌های آزمایشی کنترل‌شده تمرکز دارد. در واقع کتاب به‌دنبال نشان‌دادن این موضوع است که چگونه بینش‌های رفتاری می‌توانند به‌طور موثر در سناریوهای مختلف دنیای واقعی، از جمله سیاست‌های عمومی، کسب‌وکار و برنامه‌های اجتماعی پیاده‌سازی شوند. همچنین این کتاب با ارائه مطالعات موردی و استراتژی‌های عملی، به متخصصان حوزه‌های مختلف کمک می‌کند تا پیچیدگی‌ها و تفاوت‌های ظریف استفاده از این بینش‌ها را در محیط‌های متنوع درک کنند.

کتاب حاضر در چندین فصل تنظیم شده‌و هر کدام از فصل‌ها توسط متخصصان مختلف حوزه علوم رفتاری به نگارش درآمده‌است. این فصل‌ها طیفی از موضوعات را شامل می‌شود؛ تصمیم‌گیری سلامت و مالی،  رفتار محیطی، ارتباطات آموزشی، تنوع و شمولیت در جامعه، اخبار جعلی، رفتار مصرف‌کننده و تغییرات سازمانی. همچنین در کنار این موضوعات، مطالبی در ارتباط با چالش‌های اجرای در مقیاس رویکرد رفتاری، مداخلات پرطرفدار رفتاری و ابزارها و تکنیک‌های آن مطرح شده‌است. در طول کتاب مطالعات موردی، روش‌شناسی و نتایج مفصلی ارائه شده و  سعی‌شده به‌صورت توأمان چالش‌ها و موفقیت‌های به‌کارگیری علوم رفتاری در عمل نشان داده‌شود.

 

تأثیر کتاب Behavioral Science in the Wild  بر سیاست‌گذاری قابل‌توجه بوده‌است و توانسته ابزارها و استراتژی‌هایی عملی برای طراحی مداخلاتی مؤثرتر بر اساس بینش‌های رفتاری در اختیار سیاستگذاران قرار  دهد. این کتاب با نمایش کاربردهای بینش‌های رفتاری در دنیای واقعی، به ابهام‌زدایی از علوم رفتاری کمک کرده و آن را برای کسانی که در بخش‌های مختلف جامعه فعالیت می‌کنند در دسترس‌تر و کاربردی‌تر می‌کند؛ این موضوع منجر به ارائه سیاست‌های مبتنی بر شواهد بیشتری شده که می‌تواند به حل بهتر مسائل پیچیده اجتماعی و اقتصادی کمک کند.

درباره این فعالیت
حوزه خدمات
آموزش و شبکه‌سازی
لینک کوتاه
نویسندگان این محتوا
عطیه آقامیری
پژوهشگر مرکز بینش‌های رفتاری ایران، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی خانواده دانشگاه شهید بهشتی