19 خرداد 1403
هفتۀ علوم رفتاری سازمان ملل

چکیده

در سال‌های اخیر سازمان ملل با توجه به برخی بن‌بست‌ها در اعمال سیاست‌ها و از سوی دیگر آشنایی و پی بردن به تاثیرات علوم رفتاری، این علوم را به عنوان یکی از پنج محوری که لازمه‌ی ارتقا و انجام بهتر و موثرتر سیاست‌ها هستند در نظر گرفته‌است. در کنار آن باتوجه به رونق علوم رفتاری، اقدام به نام‌گذاری و برگزاری “هفته‌ی علوم رفتاری” کرده تا توجه سیاست‌گذاران و دولت‌مردان را به آن جلب و آن‌ها را تشویق به کاربرد علوم رفتاری در سیاست‌گذاری و حل چالش‌های جوامع مختلف نماید.

سازمان ملل متحد در یکی از جدیدترین اقدامات خود برای تحقق اهداف توسعه پایدار (Sustainable Development Goals (SDGs))، ۵ محور را در دستور کار قرار داده تا اهداف سیاستی خویش را به نحو کارآمدتری محقق کند. از این موضوع تعبیر به UN 2.0 شده و از طریق آن به کشورها و سیاستگذاران کمک می‌شود تا با تمرکز بر این محورها به سمت بهبود سیاستگذاری ها حرکت کنند. این 5 محور عبارتند از: نوآوری (Innovation)، داده (Data)، دیجیتال‌سازی (Digital)، آینده‌نگری استراتژیک (Strategic Foresight) و علوم رفتاری (Behavioural Science).

 

علوم رفتاری به عنوان یکی از این محورها و به طور جداگانه در نظر گرفته شده است تا با این تاکید ویژه، مورد توجه نهادهای بین المللی، کشورها و جوامع واقع شود. بنابر سند توسعه پایدار سازمان ملل، علوم رفتاری می‌تواند به بهبود و افزایش تاثیر سیاست ها و قوانین، اجرای موفق‌تر دستورات اجرایی و به کارگیری ابزاهای مختلف از جمله مشوق‌ها جهت بهبود رفتار افراد جامعه کمک کند. سازمان ملل قصد دارد با ادغام علوم رفتاری در کار خود، اثربخشی و تأثیر سیاست‌ها و برنامه‌های خود را در سطح جهانی افزایش دهد.

 

در راستای همین اهداف، سازمان ملل متحد اقدام به نامگذاری «هفته علوم رفتاری» (Behavioral Science Week) کرده و هر ساله برنامه‌هایی ویژه در این زمان برگزار می‌کند. در سال 2024، در تاریخ 3 تا 7 ژوئن، 15 وبینار در موضوعات مختلف از جمله ادغام علوم رفتاری در رفتارهای سازمانی و سایر موضوعات مانند تغییرات آب و هوایی، سلامت و بهداشت، صلح و امنیت، توانمندسازی زنان، هوش مصنوعی در این رویداد برگزار شد.

 

این رویداد توسط «گروه علوم رفتاری» سازمان ملل که زیرمجموعه بخش نوآوری این سازمان است، برگزار می‌شود. این گروه، متشکل از حدود 600 عضو سازمان ملل از 60 کشور بوده و نقشی کلیدی در استفاده از علوم رفتاری در حوزه‌های اجرایی سازمان ملل ایفا می‌کند.
هدف این گروه و سازمان ملل از تعیین هفته علوم رفتاری و برگزاری رویداد در این بازه، گرد هم آوردن پرسنل سازمان ملل متحد، نمایندگان دولت‌ها، دانشگاه‌ها، جامعه مدنی، سازمان‌های غیردولتی و بخش خصوصی برای «به اشتراک گذاشتن بینش‌ها و استراتژی‌ها در مورد استفاده از علوم رفتاری» است. نشر این علوم در چنین گردهمایی‌ها کمک می‌کند تا با درک رفتار انسان و تأثیرگذاری بر آن، به چالش‌های جهانی به طور مؤثرتری رسیدگی شود و نیز نشان داده می‌شود چگونه علوم رفتاری در طرح‌ها و پروژه.های نهادهای مختلف سازمان ملل اعمال می‌شود تا برنامه‌های توسعه پایدار جهانی به نحو موفقی اجرا گردد. این رویدادها برای عموم آزاد و رایگان و بستر مناسبی جهت شرکت افراد دغدغه‌مند در این حوزه است.

 

در حال حاضر، کشورهای سراسر جهان فعالانه در هفته علوم رفتاری شرکت می‌کنند و با ابتکارات و مطالعات موردی ارائه شده از مناطق متعدد سعی در نشان دادن تجارب خود از تاثیرات مثبت علوم رفتاری دارند. به عنوان مثال، پروژه‌هایی در کشورهایی مانند بنگلادش، کامرون، چین، اکوادور، اردن، مولداوی، مونته نگرو، و پاپوآ گینه نو اجرا و توضیح داده شده است. این ابتکارات گستردگی و کاربرد بینش رفتاری برای بهبود سیاست‌ها و برنامه‌های عمومی در سراسر جهان را نشان می‌دهد. این ابتکار نه تنها مطالعات موردی موفق و روندهای جدید و نوظهور را برجسته می کند، بلکه همکاری و اشتراک دانش را بین نهادهای سازمان ملل و دیگر کشورها و نهادها تقویت خواهد کرد.
در هفته علوم رفتاری همچنین ارائه‌های قابل توجهی توسط برخی چهره‌های برجسته‌ مانند ریچارد تِیلر و کَس سانستاین صورت گرفت که به کاربرد اقتصاد رفتاری در زمینه‌های توسعه پرداختند.

 

در مجموع، تعیین هفته‌ی علوم رفتاری و برگزاری رویدادها و ارائه‌های مرتبط با آن، تاکیدی بر اهمیت درک رفتار انسان برای ابداع سیاست‌ها و مداخلات مؤثرتر دارد و نشان دهنده‌ی آن است که سازمان ملل به عنوان بزرگترین نهاد جهانی،ضمن پی‌بردن به اهمیت علوم رفتاری، با اقدامات مختلف سعی در جلب توجه دیگر نهادهای جهانی و دولت‌ها به ظرفیت علوم رفتاری و استفاده از آن به عنوان دانشی بین رشته‌ای و رویکردی موفق دارد.

 

نشانی صفحۀ هفتۀ علوم رفتاری 2024

نشانی صفحۀ هفتۀ علوم رفتاری 2023

نشانی صفحه هفته علوم رفتاری

درباره این فعالیت
حوزه خدمات
آموزش و شبکه‌سازی
تاریخ
14 تا 18 خرداد 1403
لینک کوتاه
نویسندگان این محتوا
عطیه آقامیری
پژوهشگر مرکز بینش‌های رفتاری ایران، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی خانواده دانشگاه شهید بهشتی