کاربردی‌سازی علوم رفتاری در مدیریت بحران: مقابله با اخبار جعلی و اطلاعات غلط

چکیده

پدیدۀ اخبار جعلی، بحرانی تمام‌عیار است که با گسترش استفاده از فضای مجازی تمام دولت‌ها را در سراسر دنیا درگیر خود کرده است. مواجهۀ مؤثر با این بحران چه در سطح پیشگیری (پیش از انتشار) و چه در سطح مقابله (پس از انتشار) نیازمند شناخت عوامل و فاکتورهای رفتاری، شناختی و اجتماعی مؤثر در پذیرش و اشتراک‌گذاری این اخبار و اطلاعات است. دانشمندان علوم رفتاری به‌ویژه در سال‌های اخیر به بررسی این عوامل و فاکتورهای روان‌شناختی پرداخته و بر اساس آن‌ها استراتژی‌های رفتاری گوناگونی را پیشنهاد داده‌اند.
در این گزارش سعی شده اصلی‌ترین، معتبرترین و به‌روزترین استراتژی‌های ارائه شده توسط متخصصان علوم رفتاری در مواجهۀ علمی و کارآمد با این پدیده در سه بخش ۱) استراتژی‌های پیشگیری ۲) استراتژی‌های مقابله و ۳) توصیه‌های عمومی به شکل ساده، کاربردی و خلاصه ارائه شود. این راهکارها می‌توانند در مواقع بحران، به مدیریت فضای روانی کشور کمک شایانی بکنند.

پدیدار شدن شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوین، گردش بی‌سابقه اطلاعات نادرست را به همراه داشته‌ است و این مسئله به خصوص در زمان وقوع بحران‌هایی مانند همه‌گیری کووید-۱۹، جنگ، بلایای طبیعی همچون زلزله، و به شکل کلی هرگونه بحران طبیعی و غیرطبیعی دیگری افزایش قابل توجهی می‌یابد. مسئله اخبار جعلی از زمان پیدایش رسانه وجود داشته است اما اشاعه این اخبار در سال‌های اخیر به کمک شبکه‌های اجتماعی، منجر به افزایش چشمگیر مخاطبان، سرعت و گستره این اطلاعات شده و ازاین‌رو مشکلات اجتماعی متعددی را ایجاد کرده‌ است.

در ایران نیز باتوجه به‌فراگیر شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سطح عموم جامعه طی سال‌های اخیر، شاهد رشد روزافزون مصرف اخبار جعلی و اطلاعات غلط هستیم که تاثیر قابل‌توجه و انکارناپذیری بر ادراک مردم از شرایط و میزان رضایتمندی آن‌ها، اعتماد و امید عمومی، و به شکل کلی تصمیم‌ها، رفتارها و واکنش‌های مردم دارد.

 

بی شک در عصر حاضر، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قدرت کشورها و دولت‌ها، آمادگی حداکثری برای پیشگیری و مقابله مؤثر با پدیده اخبار جعلی و اطلاعات غلط است که در مواقع بحران می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر کشورها وارد سازند. در این میان علوم رفتاری با استفاده از اصول حاکم بر تصمیم‌گیری، شناخت و رفتار انسان‌ها نقش محوری و تعیین‌کننده در مقابله کارآمدتر، دقیق‌تر و مبتنی بر شواهد علمی با اخبار جعلی و پیشگیری از آن ایفا می‌کند.

 

پروژه حاضر در بهار سال 1401 به سفارش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور انجام گرفت و تلاش شد تا با ارائه درک و بینشی روان‌شناختی نسبت به پدیده اخبار جعلی و به‌کارگیری موثرترین و بروزترین یافته‌های موجود در این حوزه، راهبردهایی نوین در سه بخش پیشگیری از اخبار جعلی (پیش از انتشار)، مقابله با اخبار جعلی (پس از انتشار) و توصیه‌های عمومی ارائه شود.

درباره این فعالیت
حوزه موضوعی
ارتباطات و رسانه
حوزه خدمات
پیشنهاد راهبرد و سیاست
لینک کوتاه